Jak leniwa łopatka niszczy Twój bark?

W ostatnim artykule dotyczącym barku podzieliliśmy mięśnie przyczepiające się w okolicy barku na lokalne (zapewniające stabilizację) i globalne (wykonujące ruch). Wiemy już, że główną przyczyną problemów z barkiem są sytuacje, gdy mięśnie globalne ruszają do pracy bez wsparcia mięśni lokalnych. Jeśli coś z tego co napisałem powyżej jest dla Ciebie niezrozumiałe, polecam cofnąć się do poprzedniego artykułu, w którym dokładnie to tłumaczę.

Dziś ruszamy dalej i opowiemy sobie jak rozpoznać czy okolica naszego barku pracuje prawidłowo. Czytaj dalej Jak leniwa łopatka niszczy Twój bark?

Problemy z barkiem, czyli o armacie w kajaku.

Próbujesz żyć aktywnie, ale gdy tylko robisz coś wymagającego pracy barku (tenis, podciąganie itp.) pojawia się ból / kłucie w jego okolicy? A może coś w nim „przeskakuje” lub „strzela”? Jest to jedna z powszechnych dolegliwości cywilizacyjnych wynikająca z tego, że próbujesz strzelać z armaty stojącej w kajaku. Dziś wyjaśnimy sobie co to dokładnie oznacza i dowiemy się co jest najbardziej prawdopodobną przyczyną Twoich problemów. Czytaj dalej Problemy z barkiem, czyli o armacie w kajaku.

Dlaczego bolą Cię lędźwie?

Najprawdopodobniej masz zwyrodnienie, wypuklinę lub przepuklinę w kręgosłupie. Dobra wiadomość jest taka, że stan Twojego kręgosłupa nie ma związku z bólem, który odczuwasz, ale omówmy wszystko po kolei…

Standardowym sposobem postępowania lekarza, do którego przychodzi pacjent z powracającym bólem w okolicach lędźwi / krzyża jest badanie rezonansem magnetycznym. Badanie to pozwala zobrazować stan naszego kręgosłupa. Jego wynik może wyglądać np. tak: Czytaj dalej Dlaczego bolą Cię lędźwie?

Rozciąganie i trening siłowy to to samo.

Trening siłowy bardzo często kojarzy się z ludźmi posiadającymi wizualnie duże mięśnie, ale nie mogącymi podrapać się po plecach. Badania [1], [2] mówią jasno, że wśród takich osób (z niepełnym zakresem ruchu w stawach) ryzyko kontuzji się zwiększa.

Z drugiej strony mamy gimnastyczki, u których zakres ruchu w stawach jest ponadprzeciętny, a dla nich badania także są bezlitosne i mówią o przyspieszonej degeneracji stawów.

Jak w takim razie niezależnie od sportu jaki uprawiamy powinniśmy trenować, aby nasze możliwości rosły razem ze zdrowiem, a nie jego kosztem? Najłatwiej wyjaśnić to na wykresie: Czytaj dalej Rozciąganie i trening siłowy to to samo.

Jak zrobić idealny przysiad?

Przysiad nazywany jest królem ćwiczeń. Jeśli chcesz być zdrowy, ale nie masz czasu na ćwiczenia i możesz wybrać tylko jedno, które będziesz robił to przysiad jest idealnym wyborem. A to dlatego, że angażuje jednocześnie staw skokowy, kolano i biodro. Słowo „angażuje” oznacza, że robiony poprawnie przysiad ma potencjał, aby wyleczyć ból i wzmocnić te 3 stawy, a robiony niepoprawnie ma potencjał, aby pogorszyć ich stan. Czytaj dalej Jak zrobić idealny przysiad?

Jak zerwać więzadła w kolanie?

Zerwanie więzadła krzyżowego przedniego w kolanie (z ang. ACL) jest jedną z najgorszych kontuzji jaka może nam się przydarzyć. Najgorszą dlatego, że jest to jedna nie licznych struktur w ciele, która po zerwaniu nie zrośnie się samodzielnie. Jeśli zerwiemy mięsień / ścięgno / więzadło w innym miejscu (np. z boku kolana) ciało, dzięki bliskości krwiobiegu, znajdzie sposób aby samodzielnie je naprawić. ACL znajduje się w samym środku kolana, gdzie krew nie ma dostępu, przez co odżywanie i regeneracja okolicznych struktur jest ekstremalnie wolna. Właśnie dlatego jest to jedna z niewielu kontuzji przy której jedynym znanym na dzień dzisiejszy sposobem leczenia jest operacja rekonstrukcji ACL. Czytaj dalej Jak zerwać więzadła w kolanie?

Dlaczego Twoje ciało leczy się wolniej niż mogłoby?

Nasze ciała nieustannie się zmieniają. Najlepiej widać to na przykładzie mięśni, które poddane dużemu obciążeniu urosną silniejsze niż wcześniej, aby na przyszłość być lepiej przygotowanym do tego co zamierzamy zrobić.

Aby cały ten proces wzrostu mięśnia mógł zajść, ciało musi rozwiązać dwa problemy: Czytaj dalej Dlaczego Twoje ciało leczy się wolniej niż mogłoby?

Ból kiepskim przewodnikiem

W artykułach dotyczących rozciągania czy ogólnie ćwiczeń fizycznych często można spotkać się z podejściem „let pain be your guide”, co można przetłumaczyć jako: „niech ból będzie twoim przewodnikiem”. Idea ta polega na tym, aby przerwać to co aktualnie robisz jeśli sprawia ci to ból, bo najprawdopodobniej właśnie robisz sobie krzywdę. Czytaj dalej Ból kiepskim przewodnikiem