Zaawansowany test jakości stopy

Kilka miesięcy temu omawialiśmy na tym blogu test, który w prosty sposób jest w stanie oszacować „jakość” stopy, czyli jej siłę w szerokim, wymaganym w na co dzień (a już szczególnie w sportach) zakresie ruchu. O tym dlaczego w ogóle mobilność stopy (czy jeszcze dokładniej przodo- i śród- stopia) miałaby być ważnym czynnikiem w prognozowaniu ryzyka kontuzji rozpisałem się nieco więcej we wpisie: „Sprawdź czy jesteś pronatorem czy supinatorem„. Dziś pójdziemy o krok dalej.

Czytaj dalej Zaawansowany test jakości stopy

Mechanizm powstawania bólu lędźwi w przysiadzie – [case study]

Przysiad jest jednym z najlepszych prozdrowotnych ćwiczeń jakie można sobie wymyślić. Badań na obronę tej tezy jest cała masa. Np. to, które pokazało, że przysiady pomogły starszym osobom sprawniej chodzić. Problem zaczyna się wtedy, gdy ćwiczenie, które z założenia powinno pomagać, generuje ból. W dzisiejszym wpisie:

  • przeanalizujemy przysiad osoby, która wykonując go odczuwa ból w lędźwiach.
  • odpowiemy na pytanie skąd ten ból się bierze i co zrobić, aby go nie było.

Zacznijmy od filmu pokazującego w slow motion przysiad dzisiejszego bohatera wykonywany z obciążeniem:

Czytaj dalej Mechanizm powstawania bólu lędźwi w przysiadzie – [case study]

Czy Twoje kaptury są nadaktywne?

Gdy czujemy się spięci, jednym z klasycznych miejsc, które manifestuje to uczucie w fizyczny sposób są nasze ramiona i kark. Ba, nawet gdy w danej chwili nie czujemy jakiego szczególnego spięcia, to szybko je zauważamy, gdy ktoś zaoferuje nam masaż tej okolicy i zacznie wciskać w nie swoje palce.

Choć w potocznym nazewnictwie wszyscy wiemy, że mówiąc o masażu ramion/karku myślimy o tej okolicy:

Czytaj dalej Czy Twoje kaptury są nadaktywne?

Obiektywny test bezpieczeństwa kolana

W poprzednim wpisie omawialiśmy to jak za pomocą EMG, badacze byli w stanie z dużym prawdopodobieństwem przewidzieć która z zawodniczek w przyszłości będzie miała kontuzję.

Kluczem do odpowiedzi na to pytanie było to jak szybko u danej osoby pre-aktywują się odpowiednio mięśnie 4-głowe (4G) i kulszowo-goleniowe (KG). Jeśli mięśnie KG są „ospałe” i nie aktywują się na czas, aby wykonać wspólne napinanie (ko-kontrakcja) razem z 4G, mamy problem.

W ramach zgłębiania tematu przeprowadziłem swój własny eksperyment, którego celem miało być zbadanie czy to o czym piszą badacze jesteśmy w stanie zaobserwować w naszych realiach.

Czytaj dalej Obiektywny test bezpieczeństwa kolana

Jak przewidzieć kontuzję za pomocą EMG?

Wyobraźmy sobie sytuację, w której badacz prosi 55 grających zawodowo (w piłkę ręczną lub nożną) sportowców, aby przez chwilę robili dynamiczne zwody na boki. Zwody są kluczowym elementem obu wspomnianych dyscyplin i służą zmyleniu przeciwnika, co do kierunku, w którym zamierzamy się poruszać.

Czytaj dalej Jak przewidzieć kontuzję za pomocą EMG?

Podsłuchiwanie komunikacji mózg-mięsień

Gdy chcemy się poruszyć (np. wykonać skok), nasz mózg wysyła do mięśni z góry zaplanowaną, wyuczoną serię instrukcji, dzięki której każdy mięsień napnie się w odpowiednim momencie i z odpowiednią siłą. Okazuje się jednak, że wśród takich zestawów instrukcji wysyłanych do mięśni, są warianty lepsze i gorsze. Gorsze oznaczają tu zachętę do powstawania kontuzji / przeciążeń.

W dzisiejszym wpisie omówimy sposób na podsłuchiwanie tego co mózg „mówi” do mięśni.

Czytaj dalej Podsłuchiwanie komunikacji mózg-mięsień

Test jakości stopy

Dziś kontynuujemy temat testowania jakości stopy zapoczątkowany w ostatnim wpisie. W jego ramach omówiliśmy:

  1. Dlaczego ogólny podział na pronatorów i supinatorów jest nie do końca dobry.
  2. Dlaczego powinniśmy oddzielnie rozpatrywać pronację przodostopia i pięty.
  3. Zaproponowaliśmy test pozwalający na pomiar zakresu pronacji i supinacji przodostopia.

Dziś omówimy sobie drugi test, który będzie sprawdzał zakres ruchomości stopy już w pozycji funkcjonalnej.

Czytaj dalej Test jakości stopy

Test. Jesteś pronatorem czy supinatorem?

Ostatnia dekada przyniosła dynamiczny wzrost zainteresowania amatorskim uprawianiem sportu. Dobrym tego przykładem jest rosnąca popularność wszelkiego rodzaju maratonów miejskich czy biegów z przeszkodami. Razem z tą popularnością, rośnie także nasza sportowa świadomość. Jeszcze kilkanaście lat temu zapytanie w sklepie z obuwiem sportowym o „buty dla pronatorów” spotkałoby się z grymasem nierozumienia. Dziś nie jest niczym niezwykłym.

W sieci można znaleźć masę materiałów odnoszących się do tego czym jest stopa pronująca / supinująca. Terminy te coraz mocniej przenikają do codziennego języka (w świecie sportowców). Na forach internetowych możemy spotkać się z określeniami typu: „Jakie ćwiczenia polecacie na bolące kolano / achillesa? jestem pronatorem„, co sugeruje, że pytający ma poczucie, że inaczej będą wyglądać ćwiczenia „przeciwbólowe” jeśli ktoś ma tendencję do nad-pronacji, a inaczej jeśli do nad-supinacji.

W dzisiejszym artykule omówimy sobie dlaczego podział na supinatorów i pronatorów jest nieco niefortunny i pokażemy jaki podział jest lepszy! Zapraszam do lektury.

Czytaj dalej Test. Jesteś pronatorem czy supinatorem?

Przyczyna bólu po wewnętrznej stronie kolana.

Co piąty z nas doświadczy w swoim życiu bólu kolana. Większość z tych incydentów nie będzie miała łatwej do zauważenia, namacalnej przyczyny. Dziś przyjrzymy się temu co z biomechanicznego punktu widzenia może być taką właśnie nieuchwytną przyczyną.

Jako, że temat bólu kolana jest dość rozległy, aby łatwiej było nam się wgryzać w wiedzę, podzielimy go na części i dziś skupimy się na bólu pojawiającym się po wewnętrznej (mówiąc bardziej fachowo: przyśrodkowej) stronie kolana.

Czytaj dalej Przyczyna bólu po wewnętrznej stronie kolana.

Bieganie w butach vs boso

Dzisiejszy wpis będzie miał formę sprawozdania z obserwacji różnic w rozkładzie ciśnień pod stopą w zależności od tego czy biegniemy boso czy w butach. Nie ma on wagi statystycznej, gdyż test przeprowadziliśmy na pojedynczej osobie, ale będzie stanowił dobrą bazę wypadową do kolejnych tego typu obserwacji.

Czytaj dalej Bieganie w butach vs boso