Test jakości stopy

Dziś kontynuujemy temat testowania jakości stopy zapoczątkowany w ostatnim wpisie. W jego ramach omówiliśmy:

  1. Dlaczego ogólny podział na pronatorów i supinatorów jest nie do końca dobry.
  2. Dlaczego powinniśmy oddzielnie rozpatrywać pronację przodostopia i pięty.
  3. Zaproponowaliśmy test pozwalający na pomiar zakresu pronacji i supinacji przodostopia.

Dziś omówimy sobie drugi test, który będzie sprawdzał zakres ruchomości stopy już w pozycji funkcjonalnej.

Czytaj dalej Test jakości stopy

Test. Jesteś pronatorem czy supinatorem?

Ostatnia dekada przyniosła dynamiczny wzrost zainteresowania amatorskim uprawianiem sportu. Dobrym tego przykładem jest rosnąca popularność wszelkiego rodzaju maratonów miejskich czy biegów z przeszkodami. Razem z tą popularnością, rośnie także nasza sportowa świadomość. Jeszcze kilkanaście lat temu zapytanie w sklepie z obuwiem sportowym o „buty dla pronatorów” spotkałoby się z grymasem nierozumienia. Dziś nie jest niczym niezwykłym.

W sieci można znaleźć masę materiałów odnoszących się do tego czym jest stopa pronująca / supinująca. Terminy te coraz mocniej przenikają do codziennego języka (w świecie sportowców). Na forach internetowych możemy spotkać się z określeniami typu: „Jakie ćwiczenia polecacie na bolące kolano / achillesa? jestem pronatorem„, co sugeruje, że pytający ma poczucie, że inaczej będą wyglądać ćwiczenia „przeciwbólowe” jeśli ktoś ma tendencję do nad-pronacji, a inaczej jeśli do nad-supinacji.

W dzisiejszym artykule omówimy sobie dlaczego podział na supinatorów i pronatorów jest nieco niefortunny i pokażemy jaki podział jest lepszy! Zapraszam do lektury.

Czytaj dalej Test. Jesteś pronatorem czy supinatorem?

Przyczyna bólu po wewnętrznej stronie kolana.

Co piąty z nas doświadczy w swoim życiu bólu kolana. Większość z tych incydentów nie będzie miała łatwej do zauważenia, namacalnej przyczyny. Dziś przyjrzymy się temu co z biomechanicznego punktu widzenia może być taką właśnie nieuchwytną przyczyną.

Jako, że temat bólu kolana jest dość rozległy, aby łatwiej było nam się wgryzać w wiedzę, podzielimy go na części i dziś skupimy się na bólu pojawiającym się po wewnętrznej (mówiąc bardziej fachowo: przyśrodkowej) stronie kolana.

Czytaj dalej Przyczyna bólu po wewnętrznej stronie kolana.

Bieganie w butach vs boso

Dzisiejszy wpis będzie miał formę sprawozdania z obserwacji różnic w rozkładzie ciśnień pod stopą w zależności od tego czy biegniemy boso czy w butach. Nie ma on wagi statystycznej, gdyż test przeprowadziliśmy na pojedynczej osobie, ale będzie stanowił dobrą bazę wypadową do kolejnych tego typu obserwacji.

Czytaj dalej Bieganie w butach vs boso

Jak rozpoznać czy moja stopa działa poprawnie?

Dziś dowiemy się dlaczego dobrze pracująca stopa powinna:

  • Rozpoczynać przetaczanie na tylnej, zewnętrznej krawędzi pięty
  • W fazie amortyzacji magazynować energię poprzez silną supinację.
  • W fazie wybicia, uwalniać energię poprzez silne wejście w pronację.
  • W fazie wybicia stopa powinna przetaczać się przez palucha (a nie omijać go).
Czytaj dalej Jak rozpoznać czy moja stopa działa poprawnie?

Badanie stopy w ruchu.

Stopa jest pierwszym elementem naszego ciała, który ma kontakt z podłożem w większości sportów. Oznacza to, że siły generowane w trakcie kontaktu ciała z podłożem najpierw będą przechodziły właśnie przez stopę. Jej zadaniem jest zorganizowanie pierwszego etapu amortyzacji i takie ukierunkowanie siły uderzenia o ziemię, aby kolejne stawy (kolana, biodra) mogły przyjąć ją w optymalny sposób.

Jeśli stopa nie wykonuje swojej pracy poprawnie, zamiast ułatwiać zadanie kolejnym strukturom łańcucha, będzie je utrudniać, co może być przyczyną przeciążeń, a w konsekwencji kontuzji.

Idąc tym torem myślenia możemy dojść do wniosku, że dobra praca stopy jest jednym z kluczy do optymalnego wykorzystania naszego ciała. Pogląd ten podzielają badacze zajmujący się zagadnieniami biomechaniki.

Czytaj dalej Badanie stopy w ruchu.

Analiza biegu mistrzyni świata – Patrycji Bereznowskiej

zdjęcie tytułowe: Aneta Mikulska

Dobrze wiemy, że biegacze startujący na krótkich dystansach mają inną budowę i technikę biegu niż maratończycy. Na krótszych dystansach kluczowym parametrem biegacza jest to jaką siłę jest w stanie wygenerować i ukierunkować w danej jednostce czasu. Wraz z wydłużaniem dystansu coraz większą rolę zaczyna odgrywać zdolność do utrzymania swoistego status quo, pomiędzy wielkością siły generowanej przez mięśnie, a zdolnością do jej utrzymania przez dłuższy czas. W biegach maratońskich rośnie znaczenie „sprężyn” w naszym ciele, takich jak ścięgno Achillesa / rozcięgno podeszwowe. W biegach ultra-maratońskich znaczenie tych struktur jest już absolutnie kluczowe. Czytaj dalej Analiza biegu mistrzyni świata – Patrycji Bereznowskiej

Przechylenie ciężaru ciała na bok w biegu. [case study]

Dziś analizujemy technikę kolejnego biegacza. Zrobimy to nieco inaczej niż zwykle, a mianowicie: najpierw wymienimy wszystkie zmierzone parametry biegu, które są w jakiś sposób podejrzane, bez próby interpretowania ich, a dopiero na końcu zbierzemy wszystko w całość tworząc łańcuch przyczynowo-skutkowy. Czytaj dalej Przechylenie ciężaru ciała na bok w biegu. [case study]

Jak wygląda poprawne kołysanie kostki w trakcie biegu? – [case study]

Jednym z ważnych elementów pro-zdrowotnych i pozwalających osiągać dobre wyniki jest wystarczające kołysanie kostki pomiędzy inwersją i ewersją. Dotychczas jednym z niewielu wzorców jakie stosowaliśmy w tej kwestii było nagranie Mo Farah‚a, wielokrotnego mistrza olimpijskiego w biegach długodystansowych.

Kołysanie jego kostki przy treningowym biegu wygląda następująco: Czytaj dalej Jak wygląda poprawne kołysanie kostki w trakcie biegu? – [case study]

Analiza biegu #9 – dobra praca bioder, kiepska kostek

Kontynuując nasz cykl analiz biegowych dziś obejrzymy bieg, który uświadomi nam, że lądowanie od pięty nie jest powiązane z ruchomością czy siłą okolic kostki.

Nasz dzisiejszy model to Patryk. Spójrzmy jak wygląda jego bieg: Czytaj dalej Analiza biegu #9 – dobra praca bioder, kiepska kostek